8 augustus, Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van anja oetelaar - WaarBenJij.nu 8 augustus, Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van anja oetelaar - WaarBenJij.nu

8 augustus, Bandung

Door: anja

Blijf op de hoogte en volg anja

08 Augustus 2016 | Indonesië, Bandung

Vandaag gaan we eerst naar het Nederlandse ereveld dus om 7.30 uur in de bus. Het ereveld is erg indrukwekkend en heel goot. We zijn via een steegje via de achterkant naar binnen gegaan dus hoe de ingang eruit ziet weten we niet maar aan de achterkant zie je niet wat het is. Er waren verschillende mensen aan het werk om de bloemen en planten te snoeien, water te geven en van dode bloempjes te ontdoen. Daarna zijn we samen met de rest van Bandung in de file de stad uitgereden naar de Preanger hooglanden waar we een bezoek hebben gebracht aan de Malabar theeplantage, die tijdens de Nederlandse koloniale tijd is opgericht en de inspiratiebron is geweest voor het boek ' Heren van de Thee' van Hella Haasse. Karel Bosscha heeft deze theeplantage tot bloei gebracht en ligt er ook begraven. Na een bezoek aan zijn graf rijden we richting zijn huis tussen de theeplanten door. Er zijn plukkers aan het werk met een machine maar ook enkele vrouwen die het met de hand doen. Nou ja met de hand, het blijkt een soort snoei schaar te zijn met kunststof opvang schep. Op hun rug hangt een mand en als de schep dan vol is gooien ze die over hun schouder leeg in de mand. Wij mogen het ook proberen en dat valt nog niet mee je moet flink kracht zetten en opletten dat je alleen de bovenste blaadjes knipt. Daarna bezichtigen we zijn huis en lopen door het dorpje waar de werknemers wonen die op de plantage werken. Hier komen regelmatig groepen toeristen want de kinderen uit het dorp liepen je al tegemoet. Agah had een zak snoepjes die uitgedeeld werd en je zag duidelijk de brutaaltjes en de wat timide kids. Er was zelfs een meisje bij dat enkele jongere in 'dienst' had. Die leverden hun gekregen snoepjes bij haar in en kregen er dan ieder 1 terug als beloning. Toen het snoep op was terug naar het huis voor de lunch.
Na de lunch rijden we weer richting Bandung en jawel we schieten al weer snel de file in dus om 17.00 uur zijn we in het hotel. Eerst maar een koude bintang voor we ons gaan opfrissen voor het eten. 's avonds weer op naar het restaurant van gisteren en nu gaan Alfred, Marion, Nick en Roosan mee. We hebben eerst een tafeldans op het terras gedaan om een beetje verder van de muziek te kunnen zitten zodat we elkaar nog een beetje konden verstaan. Na het eten nog even met zijn tweeën een afzakkertje gepakt in de hotelbar en even contact gehad met Mara en Jesse.

• 20 Augustus 2016 - 12:22

Klinkt allemaal goed! Tja die kids....die leren al vroeg, ook hoe het niet moet.